kuva.jpg

Kirjastossa nappasin eilen käteeni kirjan.

Se kertoo vapaana elämisen taidosta.

Kulkurina elämisestä.

Maailman kiertelystä.

Kirja on herättänyt mielessäni valtavasti ajatuksia. 

* * *

Tavallaan olen huomannut, miten suoritus- ja kulutusyhteiskunnan "uhri" olen ollut ja ottanut itseeni kaiken stressin, mitä yhteiskunnan puolelta niskaani on kaatunut.

Ja miten monet muutkin ovat samanlaisia, eri tavoin vain.

He haluavat tienata enemmän.

Olla hyväpalkkaisessa työssä, saada ylennyksiä ja paiskia hommia. 

Ja miksi ihmiset keskittyvät tienaamiseen? 

Ostaakseen lisää ja lisää vaatteita.

Ollakseen nykyisen järjestelmän "voittajia" ollessaan todellisuudessaan sen orjia.

Miten hetkellistä on nautinto, minkä uudesta ostoksesta saa. Tavara tuo mukanaan murheen.

* * *

Kirjan kirjoittajat eivät yllytä  kaikkia seuraamaan heidän jalanjälkiään ja ryhtymään kulkureiksi, vaan sen sijaan etsiä omia tapojaan vapautua. Ihmisten pitäisi tehdä vähemmän töitä, tyytyä kulutuksessaan vähempään ja nauttia mieluummin elämästä vähemmillä resursseilla, jos mielivät olla onnellisempia. Hampaat hirveessä suoritusyhteiskunnan tavoitteisiin pyrkiminen vie elämästä ilon ja tuo tilalle masennuksen, stressin ja muita fyysisiä oireita. On unohdettu Aristoteleksen ja muiden entisaikojen ajattelijoiden opetukset hyvästä elämästä. Sitä aina ajatellaan, että kehitys kulkee kohti parempaa, vaikka toisina aikoina elämä onkin voinut olla monin tavoin nautittavampaa. 

Kirjassa puhutaan myös siitä, miten kulttuurinen identiteetti, esimerkiksi suomalaisuus, on vain sosiaalinen konstruktio, luotu mielikuva, jota on pönkitetty erilaisin kansallisin tunnuksin, lauluin ja tarinoin, kuten talvisodan ihme-tarinalla. Loppujen lopuksi ihmiset, kulttuureista riippumatta, ovat hyvin samanlaisia. Jos Maamme-laulusta poistettaisiin sana "suomalaiset" voisi laulua laulaa omana laulunaan venäläiset, ruotsalaiset, norjalaiset, skotlantilaiset ja kanadalaiset - kaikki maat, jotka ovat joutuneet keksimään keinoja selvitä nokkeluudellaan kylmissä olosuhteissa.

* * *

Kirjaa voi kritisoida monista asioista, mutta ajatuksia se herättää, sitä ei voi kiistää.